مقالات ساختمانی

نحوه نصب و استفاده آجر لفتون در صنعت ساختمان

نحوه نصب و استفاده آجر لفتون در صنعت ساختمان

آجر لفتون چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟ تفاوت این آجر با دیگر آجرها چیست؟ از آجر لفتون در چه سازه‌هایی استفاده می‌شود؟ ده سوراخ یکی از پرکاربردترین آجرها در ساختمان‌سازی است. این آجر نخستین بار در روستای لفتون شهر اصفهان تولید شد، به همین دلیل به این نام شناخته می‌شود. کاربرد این آجر امروزه به حدی زیاد است که علاوه بر اصفهان در بعضی شهرهای دیگر مانند یزد هم تولید می‌شود. کاربردی‌ بودن این آجر از دو جنبه مطرح می‌شود. این آجر هم وزن مناسبی  دارد و هم قیمتی مقرون به صرفه که هر دو آن را به محصولی مناسب برای ساخت و ساز تبدیل می‌کنند. در این مطلب از سنگاج قصد صحبت در مورد نحوه نصب و استفاده ده سوراخ در صنعت ساختمان و معرفی این محصول پرکاربرد را داریم.

آجر لفتون چیست؟

یکی از انواع آجرهایی که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد، آجر لفتون است. این آجر نخستین بار در روستایی به نام لفتون در توابع اصفهان تولید شد، به همین دلیل با نام همان روستا شناخته می‌شود. هنوز هم بهترین نوع این آجر در کارخانجات اصفهان تولید می‌شود اما کاربرد آن باعث شده که در دیگر شهرها و استان‌ها مانند یزد هم کارخانجات تولید آن وجود داشته باشند. ده سوراخ که به دلیل وجود ۱۰ سوراخ در سطح خود به آجر ۱۰ سوراخی هم معروف است، در دو رنگ زرد و قرمز و سایز بندی متفاوت و با خاک رس یا شیل تولید می‌شود. سایز بزرگ این محصول در دیوارچینی باغ و ویلاها، محوطه‌ها، سوله‌ها و حیاط منزل و سایز کوچک آن برای دیوار چینی‌های داخلی مانند اتاق‌ها، حمام و ساخت سقف استفاده می‌شود.

آجر لفتون چیست؟

مشخصات و ویژگی‌های فنی آجر لفتون

آجر لفتون در بازار با نام‌های مختلف دیگری مانند آجر نما لفتون، آجر زبره، آجر نما سوراخدار، آجر سوله سازی و بسیاری نام‌های دیگر هم شناخته می‌شود. این آجر دو کاربرد اساسی دارد. بعضی از انواع آن برای ساخت دیوارهای حائل و بعضی دیگر برای دیوارچینی‌های غیرحائل استفاده می‌شوند. ده سوراخ از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و به دلیل سوراخ‌هایی که در سطح آن وجود دارد، چندان سنگین نیست و به راحتی می‌توان آن را جابجا کرد. در ادامه چند مورد از
مهم‌ترین مشخصات این آجر را معرفی خواهیم کرد.

  1. ابعاد آجر

اولین مشخصه آجر لفتون ابعاد آن است. تولید ده سوراخ با قالب‌های مخصوصی که دارای دو سایز بزرگ و کوچک هستند، انجام می‌شود. آجر لفتون‌های قالب کوچک که اغلب به رنگ زرد تولید می‌شوند، کاربردهای مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به طاق زنی، ساخت منهول فاضلاب و پشت کار اشاره کرد. رنگ زرد و قالب کوچک آجرهای لفتون بیشتر در شهرهای جنوبی مانند اهواز و بوشهر کاربرد دارد. آجرهای قالب کوچک معمولا در ابعاد ۵-۵//۵ تولید می‌شوند.

آجرهای قالب بزرگ که آجرهای ۱۰ سوراخی هستند به صورت توکار یا در نمای ساختمان به کار می‌روند. علاوه بر تمام کاربردهای آجر نما کوچک از سایز بزرگ در مواردی مانند دیوارچینی هم استفاده می‌شود. این مدل آجرهای لفتون بیشتر در شهرهای شمالی و تهران استفاده می‌شود. متداول‌ترین رنگ ده سوراخ قالب بزرگ نیز زرد است اما در بعضی مناطق رنگ قرمز این محصول نیز ساخته می‌شوند.

  1. وزن آجر 

ابعاد آجر لفتون در وزن این محصول هم تاثیر دارند. طبیعتا آجرهایی که با قالب بزرگ طراحی و اجرا می‌شوند، از وزن بالاتری هم برخوردار هستند و قالب کوچک وزن کمتری دارد. آجرهایی که قالب کوچک و ۵ سانتی دارند معمولا دارای وزن ۷۵۰ گرم و آجرهای کوچک با سایز ۵/۵ وزن ۸۰۰-۸۲۰ گرم دارند. آجرهای لفتون قالب بزرگ نیز به همین نسبت سنگین‌تر شده و از ۸۸۰-۹۵۰ کیلوگرم وزن دارند.

  1. استحکام بالا

از دیگر مشخصات و ویژگی‌های آجر لفتون می‌توان به استحکام بالای این آجر اشاره کرد. سوراخ‌هایی که در سطح این آجر وجود دارند، موجب پخش وزن فشار وارد شده روی آجر می‌شوند و این موضوع نز در استحکام آجر تاثیرگذار است.

  1. جذب آب کمتر

یکی دیگر از ویژگی‌های این آجر پرکاربرد جذب آب کمتر است. در شرایط بارندگی یا زمانی که روی این آجر آب بریزد، مقداری از آب به وسیله سوراخ‌ها رد شده و جذب آجر نمی‌شود و تنها مقدار کمی جذب آجر می‌شود، در نتیجه بافت آجر آسیبی نمی‌بیند و استحکام و مقاومت آن به خوبی حفظ می‌شود.

علت سوراخ‌های آجر نما سوراخدار چیست؟

یکی از ویژگی‌های خاص آجر لفتون که به تشخیص لفتون از دیگر انواع آجرها کمک می‌کند، وجود سوراخ‌هایی در سطح آجر است. وجود این سوراخ‌ها دلایل مختلفی دارد که یکی از آن‌ها کاهش وزن آجر است. کاهش وزن آجر در استحکام ساختمان و جلوگیری از آسیب ساختاری آن موثر است. به علاوه سوراخ‌ها به نوعی عایق این محصول نسبت به آب و باران هم هستند و با عبور دادن آب باران باعث سالم ماندن این آجر می‌شوند.

درجه‌بندی کیفی آجر سوله سازی

آجرهای لفتون از نظر کیفی به چند مدل مختلف تقسیم می‌شوند. کیفیت و درجه‌بندی این محصول در کاربرد آن تاثیرگذار است و محل و نوع مصرف آجر را مشخص می‌کند. این محصول از نظر کیفی به سه دسته تقسیم می‌شود:

درجه‌بندی کیفی آجر سوله سازی

  • آجر لفتون ممتاز و عالی

پرکاربردترین نوع آجرهای لفتون در صنعت ساختمان‌سازی، آجر لفتون ممتاز و عالی یا با کیفیت‌ترین نوع این آجر است. در تولید این آجر هیچگونه دخالت انسانی صورت نگرفته و کل پروسه ساخت آن به شیوه مدرن و با استفاده از تکنولوژی‌های روز انجام می‌شود. این ویژگی احتمال خطای محاسباتی در ساخت آجر را به حداقل رسانده و آجری مرغوب و با کیفیت را به وجود می‌آورد.

  • لفتون درجه یک

نوع دیگر آجرهای لفتون، آجر درجه یک است که در تولید آن ترکیبی از روش‌های سنتی و اتوماتیک استفاده می‌شوند. نیروی انسانی در تولید این آجر دخیل است اما دخالت ۱۰۰ درصدی ندارد، به همین دلیل کیفیت آن مطلوب و مناسب است. در صورتی که بودجه شما برای خرید آجر ممتاز کافی نیست، آجر درجه یک انتظارات شما از یک آجر با کیفیت را برآورده می‌سازد. البته برای مقاوم‌سازی می‌تواند تعداد آجر لفتون در هر متر مربع را تقسیم کرد و بخشی را از نوع ممتاز و بخشی را از نوع درجه یک استفاده کرد.

  • لفتون درجه دو

درجه‌بندی دیگر آجرهای لفتون آجر درجه دو است. برخلاف دو نوع قبلی در این مدل از آجرهای لفتون چیزی حدود ۹۰% فرآیند تولید با کمک نیروی انسانی انجام می‌شود، به همین دلیل احتمال خطا در ساخت این آجر بسیار زیاد است. آجرهای لفتون درجه دو حتی در کوره هم خشک نمی‌شوند و برای خشک کردن آن‌ها پس از قالب‌زنی آجرها را در معرض آفتاب قرار می‌دهند.

مزایای استفاده از آجر زبره

همان‌طور که گفته شد، آجر لفتون یکی از پرکاربردترین آجرها در صنعت ساختمان‌سازی است. این آجر یکی از بهترین مصالح برای ساخت سازه‌های آجری است که با استفاده از آن می‌توان انواع مختلف سازه‌ها را ایجاد کرد. استفاده از این آجر مزایای زیادی هم دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. قیمت مناسب و مقرون به صرفه به نسبت کاربردها
  2. استحکام بالا و مقاومت خوب نسبت به فشار بالا
  3. عدم شوره زدن و ثبات رنگ
  4. کاربردی بودن برای ساخت انواع سازه‌ها
  5. عدم استهلاک در طول زمان و ثبات کیفیت، شکل و ظاهر
  6. مقاوم در برابر زلزله و طوفان
  7. قابل استفاده برای نماسازی
  8. وزن سبک و امکان جابجایی آسان

کاربرد آجر لفتون

همان‌طور که گفتیم، اصلی‌ترین کاربرد آجر لفتون در ساختمان‌سازی دیوارچینی است اما این محصول کاربردهای متنوع دیگری هم دارد. بسته به ابعاد و اندازه و حتی رنگ آجرهای لفتون، امکان استفاده‌های مختلف از این محصول وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاربرد آجر لفتون

  • سوله‌سازی

سوله‌سازی یکی از کاربردهای اصلی این آجر بعد از دیوارچینی است. مقاومت بالا، وزن سبک و عدم جذب آب باعث می‌شود که این محصول برای سوله‌ها انتخابی کاربردی و مناسب باشد.

  • نماسازی

از آجر لفتون در نماسازی ساختمان هم استفاده می‌شود. در نماسازی ساختمان، هم نوع کوچک و هم نوع بزرگ این محصول استفاده می‌شود. رنگ قرمز این آجر برای استفاده در نمای ساختمان کاربردی‌تر است اما رنگ زرد آن هم برای نماسازی جذاب و زیبا است. در نماسازی همچنین نوع دیگری از این محصول یعنی آجرهای لفتون نیمه هم استفاده می‌شوند. از آجرهای نیمه علاوه بر موارد گفته شده در ترمیم دیوارهای قدیمی، استفاده در مکان‌های کم عرض که آجرهای بزرگ کاربردی نیستند و ساخت طاق هم استفاده می‌شود.

نتیجه‌گیری

آجر لفتون یا ده سوراخی، هم به دلیل وزن نسبتا پایین و هم به دلیل قیمت مقرون به صرفه، محصولی پرطرفدار به خصوص در صنعت ساختمان‌سازی است. این محصول در ساخت انواع سازه‌های آجری، دیوارچینی، طاق زنی و ایجاد سقف کاربرد دارد. این محصول پرکاربرد که یکی از قدیمی‌ترین انواع آجرهایی است که در صنعت ساختمانی استفاده می‌شود، با بهترین قیمت در سنگاج، بهترین مرکز فروش ده سوراخ اصفهان عرضه می‌شود. انواع آجرهای لفتون نسوز در ابعاد ۵، ۵.۵ و نیمه را می‌توانید در صفحه آجر لفتون مشاهده و خریداری کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد این محصول و مشاوره رایگان پیش از خرید نیز کافی است با شماره تماس ۰۳۱۳۶۲۷۶۹۴۲ دفتر فروش شرکت سنگاج تماس بگیرد و از شرایط خرید محصول از این فروشگاه مطلع شوید.

سوالات متداول

۱. آجر لفتون چیست؟

آجرهای تولید شده از خاک رس یا شیل که ۱۰ سوراخ روی سطح آن‌ها وجود دارد و به رنگ‌های زرد و قرمز تولید می‌شوند، آجر لفتون نام دارند.

۲. مهم‌ترین ویژگی‌های آجر لفتون چه مواردی هستند؟

وجود سوراخ در سطح، تولید در قالب‌های بزرگ و کوچک، رنگ قرمز، استحکام بالا و عدم جذب آب از مهم‌ترین ویژگی‌های این آجر هستند.

۳. مزایای استفاده از آجر لفتون چیست؟

این آجر کاربردهای متنوعی در ساختمان‌سازی و نماسازی دارد. به علاوه عدم جذب آب توسط آن باعث مقاوم بودن این آجر می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 8 =