مقالات ساختمانی

آموزش اجرا و نصب آجر نما با ۵ روش

آموزش اجرا و نصب آجر نما با ۵ روش

اهمیت نمای دیوار بر هیچکس پوشیده نیست. آجرنما یکی از مراحل پایانی پروژه برای نمای خارجی یا داخلی ساختمان است. اجرا و نصب آجرنما کار مهمی است، که احتیاج به دقت و ظرافت زیادی دارد. نصب آجرنما، مراحل و روش‌های مختلفی دارد که با اجرای مو به موی هر کدام از آن‌ها، می‌توان به نتیجه دلخواه رسید. توجه داشته باشید که چشم‌پوشی از اجرای درست مراحل، می‌تواند شما را با مشکلاتی در اجرا و نصب آجرنما، مواجه کند. در این مقاله ما به تفصیل درباره مراحل، روش‌ها و نکاتی که باید درباره اجرای آجرنما بدانید، صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید!

 اجرا و نصب آجرنما

نصب آجر نما، از آن مراحل ساختمان سازی نیست، که احتیاج به داشتن دانش، توانایی و تخصص فراوان داشته باشد. توجه به نیازها، بودجه و کاربرد فضای استفاده شده، بسیار مهم است و  باید به آن توجه کرد. البته مهم‌ترین موضوع در اجرای آجرنما، طراحی آن است. این‌که از چه نوع آجرنما، رنگ، ترکیب با سنگ‌ها و دیگر محصولات، استفاده کنید به طراحی آن، برمی‌گردد. اگر طراحی مناسب نباشد، حتی استفاده از بهترین مصالح هم نمی‌تواند، آجرنمای خوبی را به شما تحویل بدهد. مهم‌ترین مسئله در طراحی، در نظر گرفتن کاربری فضایی است، که احتیاج به آجرنما دارد. این‌که این آجرنما، برای نمای بیرونی ساختمان است، یا نمای داخلی، گام مهمی در انتخاب روش طراحی اجرای آجرنما است.

مراحل اجرا و نصب آجرنما

مراحل اجرا و نصب آجرنما

مشخصا اجرای آجرنما، مراحل خاص خود را دارد. توجه داشته باشید که برای انجام این‌کار، باید به درستی تمامی مراحل را دنبال کرده تا به مشکل نخورید. لیست زیر مراحل اجرا و نصب آجرنما را شرح می‌دهد.

۱. محاسبه آجر مورد نیاز 

در این مرحله باید تعداد آجر مورد نیازی را که برای نصب آجرنما احتیاج دارید، محاسبه کنید. برای این کار، می‌توانید مساحت دیوار مورد نظر را، به متر مربع حساب کرده و سپس به نسبت اندازه و شکل آجرها آن را تقسیم کنید، تا تعداد آجر مورد نیازتان مشخص شود. البته برای این کار، همچنین می‌توانید از ابزار آنلاین نیز استفاده کنید، تا کارتان آسان‌تر شود.

۲. آماده سازی سطح کار

مرحله دوم، آماده کردن پایه کار است. باید سطحی که قرار است بر روی آن آجرنما را نصب کنید، عاری از گرد و خاک و کثیفی باشد. همچنین اطمینان حاصل کنید که سطح مورد نظر کاملا صاف و بدون پستی و بلندی باشد، چرا که در این صورت برای اجرای آجرنما، به مشکل برمی‌خورید.

۳. فاصله گذاری آجر

فاصله گذاری آجر، دو مدل صلیبی و سپری دارد. مدل سپری بیشتر برای آجرکاری‌ها نامتقارن و همچنین کاشی‌کاری استفاده می‌شود؛ اما مدل صلیبی برای اجرا آجرنما به صورت متقارن است.

۴. انتخاب روش نصب آجر

در این مرحله، انتخاب روش نصب، کاری است که باید انجام دهید. در ادامه مقاله به صورت کامل، انواع روش‌های نصب شرح داده می‌شود؛ اما به صورت خلاصه می‌توان گفت که از انواع روش نصب آجرنما با استفاده از چسب، اشاره کرد، که با توجه به عوامل مختلفی، نوع آن انتخاب ، می‌توان به نصب آجرنما با روش خشک، نصب آجرنما با روش دوغابی، نصب آجرنما با استفاده از ملات، نصب آجرنما با استفاده از ماسه سیمان، می‌شود.

۵. بندکشی آجرها

پس از آن‌که آجرها خشک شدند و فاصله‌گذارها را برداشتید، نوبت به بندکشی آجرنما می‌رسد. در این مرحله با استفاده از پودر بندکشی، می‌توان درز‌های خالی و فواصل بین آجرها را پر کرد. پودر بندکشی آجر، رنگ‌های متنوعی دارد، که می‌توان با توجه به رنگ و نوع خود آجر، از آن استفاده کرد تا نمای بهتری داشته باشد.

۶. تمیز کردن سطح آجر

حال که تمام مراحل اجرای آجرنما را انجام دادید، نوبت آن است که با استفاده از سمباده یا فرچه غیر سیمی، ملات اضافی و کثیفی‌ها را، از روی آجر نمای خود پاک کنید.

۷. استفاده از روش نانو آجر

انجام این مرحله اجباری نیست، اما اگر می‌خواهید که آجر‌نمای شما دوام بیشتری در برابر رطوبت و عوامل آلودگی داشته باشد، از نانو آجر استفاده کنید. این ماده باعث می‌شود، که رطوبت به آجر وارد نشود و ماندگاری آن بالا برود.

۵ روش اجرا و نصب آجرنما

۵ روش اجرا و نصب آجرنما

همانطور که بالاتر گفته شد. اجرا و نصب آجرنما، روش‌های متفاوتی دارد. عمل کردن به تکنیک‌ها و مراحل نصب، بسیار مهم است. همچنین این کار، احتیاج به ظرافت فراوانی داشته و بهتر است توسط یک نصاب ماهر انجام شود. لیست زیر، ۵ روش نصب آجر نما را، به شما معرفی می‌کند.

نصب آجر نما با روش خشک

این روش، از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در نصب آجرنما است. در این روش بدون استفاده از ملات، با بهره‌گیری از پیچ، رول و ابزارهای خاص، آجرها را نصب می‌کنند. یکی از نکات مثبت این روش، پایین آوردن وزن ساختمان و سازه در حالت کل است. همچنین این روش نوین، استحکام بهتری نیز دارد. از دیگر نکات مثبت این روش می‌توان به فرایند کوتاه‌تر، به نسبت روش‌های سنتی اشاره کرد.

از دیگر مزایای این روش، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • امکان اجرا بر روی هر نوع دیوار و یا حتی قوس و گنبد، وجود دارد.
  • به دلیل آن‌که ملاتی در این روش وجود ندارد، سطح آجر از هرگونه آلودگی عاری است.
  • از آن رو که از ملات استفاده نمی‌شود و رطوبت وجود ندارد، امکان ظاهر شدن شوره و سفیدک بر روی سطح آجر بسیار کم است.
  • این روش به عنوان نوعی عایق صوتی عمل می‌کند.
  •  امکان اجرای مجدد آن، بدون تخریب نما امکان پذیر است.
  • از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند.
  • این روش ضایعات بسیار کمی دارد.

 نصب آجرنما با روش دوغابی

دوغاب، معمولا برای کردن درزهای بین سرامیک‌ها و کاشی‌ها استفاده می‌شود و ترکیب رقیقی دارد. این روش بیشتر مناسب آجرهایی است، که از ضخامت کمی برخوردار هستند .روش اجرا به این صورت است، که ملات آجرنما را پشت آجرها ریخته و سپس آن را بر روی دیوار اجرا می‌کنند.

 نصب آجرنما با استفاده از ملات

این روش از متداول‌ترین روش‌ها، برای نصب آجرنما است. این روش مراحل مختلفی دارد:

  1.   آماده سازی سطح: توجه داشته باشید که سطحی که قرار است، آجرنما روی آن اجرا شود، کاملا صاف و پاک باشد.
  2.   تهیه ملات: این ملات، از نسبت مناسبی از سیمان، ماسه و آب تشکیل شده است.
  3.   مرطوب کردن آجرها: برای آن‌که، کمترین رطوبتی توسط آجرها از ملات جذب شود، آن‌ها را مرطوب کنید.
  4.   نصب آجرها: با دقت و ظرافت ملات را به صورت لایه‌ای نازک بمالید و آجرها را نصب کنید.
  5.   تنظیم و هماهنگ کردن آجرها: حواستان به صاف بودن سطح باشد.
  6.   پر کردن فاصله‌ها: فضای بین آجرها را با ملات پر کنید.
  7.   تمیزکاری: با یک اسفنج مرطوب، سطح آجرنما را تمیز کنید.

نصب آجرنما با استفاده از ماسه سیمان

این روش سنتی‌ترین روش نصب آجر است. از مزایای آن، می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • مقرون به صرفه است.
  •  احتیاج به محاسبات مهندسی دقیق و پیچیده ندارد.
  •  برای پوشاندن عیوب و تراز کردن، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 البته مشخصا نکات منفی نیز در این روش موجود است:

  •  نخست آن‌که زمان اجرای آن بسیار طولانی‌تر از دیگر روش‌ها است.
  • دوم این‌که، اجرای آن احتیاج به ظرافت زیادی دارد.
  • سومین ایراد، این است که این روش، وزن سازه را بالا می‌برد.
  • در نهایت می‌توان گفت که، میزان ضایعات بسیار زیادی دارد.

نصب آجرنما با استفاده از چسب

یکی دیگر از روش‌های نوین و پیشرفته در عرصه اجرا و نصب آجر نما، استفاده از چسب برای اجرای آن است. مهم‌ترین نکته در استفاده از این روش، دقت بالا در پوشش کل سطح آجر با چسب است، چرا که اگر سطح آجر به خوبی از چسب پوشیده نشده باشد، آجر به خوبی نمی‌چسبد و مشکلاتی را برای مصرف کننده به وجود می‌آورد. از دیگر نکات مهم این روش این است، که سطح نصب نباید هیچ‌گونه سوراخ یا برآمدگی داشته باشد. همچنین ضخامت لایه چسب، باید چیزی بین ۳ تا ۷ میلی‌متر باشد.  آخرین نکته‌ای که باید خاطر نشان کرد، این است که، اجرای دقیق بندکشی ضروری است؛ چرا که اگر بندکشی درست انجام نشود، احتمال نفوذ آب باران به درون درزها و همچنین ترک خوردن آجرها افزایش می‌یابد.

بندکشی چیست؟

بندکشی چیست؟

نقش مهم بندکشی آجرنما، در پذیرش انبساط و انقباض سطحی موضعی و توزیع آن به صورت یکنواخت، در سطح آجر نمایان می‌شود. ملات بندکشی برای آن‌که مانع ایجاد خاصیت جاذبه مویی شوند، باید ریزدانه و پرمایه باشند. از دیگر نقش‌های بندکشی این است که به عنوان کار نهایی، جذابیت مد نظر کار را به اتمام می‌رساند.

نکاتی در مورد بندکشی

برای بندکشی آجرها به این نکات توجه کنید:

  1. محل اتصال آجر باید مرطوب باشد.
  2. فضای ملات خور پشت آجر، حداقل ۲ سانتی‌متر و حداکثر ۴ سانتی‌متر باشد.
  3.  برای جلوگیری از کدر شدن رنگ آجر، ملات باید روی قلم بندکشی قرار گرفته و سپس آن را در میان دو شیار قرار داد.
  4. پس از حل گرفتن ملات تنها ۳ ساعت زمان دارید، تا از آن استفاده کنید.
  5. اگر ملات سفت شد، از اضافه کردن آب به آن خودداری کرده و از آن استفاده نکنید.
  6. محدوده مورد نظر را قبل از بندکشی مرطوب کنید.
  7.  کمترین ضخامت بندکشی ۵میلی‌متر است.
  8. برای آن‌که ملات شما مناسب باشد، حداقل چند دقیقه آن را ورز دهید، تا از حالت زبری خارج شود.
  9. در زمان یخبندان هرگز عملیات نماکاری را انجام ندهید!
  10. بهتر است که در هوای گرم به انجام نماکاری بپردازید.
  11. پس از اتمام کار و بندکشی بهترین گزینه برای تمیز کردن آجرنما، به کار بردن یک برس مویی، دو ساعت پس از گذشت اجرای آجرنما است.
  12. هرگز برای تمیز کردن آجر نما از دستمال مرطوب یا گونی استفاده نکنید.

 اجرای آجرنما بر روی دیوار گچی

بیشتر دیوارهایی که سطح زیر آجرنما را تشکیل می‌دهند، دیوارهای گچی هستند. بهترین ملات برای نصب آجر نماها، بر روی دیوارهای گچی، چسب خمیری است. نکته مهمی که درباره نصب آجر نما بر روی دیوار گچی وجود دارد، این است که دیوار گچی باید از هرگونه کثیفی و آلودگی تمیز باشد. همچنین ترک خوردگی، پستی و یا هر مشکل دیگری بر روی دیوار گچی، باید رفع شود.

موارد مورد نیاز برای نصب آجرنما بر روی دیوار گچیتوضیحات
آجربه ضخامت و وزن آجر مورد انتخاب خود توجه کنید!
چسب آجرچسب آجر خمیری، بهترین گزینه برای چسباندن آجر بر روی دیوار گچی است.
سطح سنجبرای اطمینان از اصولی بودن مراحل نصب از این ابزار استفاده کنید.
ابزاراطمینان حاصل کنید که تمام ابزار مورد نیاز برای نصب آجرنما بر روی دیوار گچی را در دست دارید.

 

 سخن پایانی

اجرا و نصب آجرنما، از مراحل پایانی ساختمان‌سازی است. آجرنما برای نماهای بیرونی و درونی ساختمان، مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای انتخاب روش نصب آجرنما، علاوه بر تهیه مصالح درست، احتیاج به انتخاب روش مناسب اجرای آجرنما داریم، تا نصب آن به بهترین شکل، صورت پذیرد. نصب آجرنما، ۵ روش مختلف دارد؛ نخستین روش، روش خشک است، که از مدرن‌ترین روش‌های نصب به شمار می‌آید و زمان کمتری می‌گیرد. روش دوغابی، دومین روش و روش ملات روش سوم است. ماسه و سیمان که از سنتی‌ترین و قرون به صرفه‌ترین روش‌ها اجرای آجر نما است، روش چهارم محسوب می‌شود. استفاده از چسب برای اجرای آجرنما، روش پایانی است. آگاهی از نیازها، بودجه و همچنین محل اجرای آجرنما، به انتخاب روش اجرا و نصب آجرنما کمک بسزایی می‌کند. در این مقاله انواع روش‌های اجرا و نصب آجرنما را توضیح دادیم، تا کمکی باشد برای گرفتن بهترین تصمیمات توسط شما!

 سوالات متداول

  1.   روش‌های اجرا و نصب آجرنما کدام‌اند؟

نصب آجرنما، ۵ روش مختلف دارد؛ نخستین روش، روش خشک است، که از مدرن‌ترین روش‌های نصب به شمار می‌آید و زمان کمتری می‌گیرد. روش دوغابی، دومین روش و روش ملات روش سوم است. ماسه و سیمان که از سنتی‌ترین و قرون به صرفه‌ترین روش‌ها اجرای آجر نما است، روش چهارم محسوب می‌شود. استفاده از چسب برای اجرای آجرنما، روش پایانی است.

  1.   چگونه آجرها را به هم بچسبانیم؟

ملات را به انتهای آجر اضافه کرده و آجر دیگری را بچسبانید. سپس آجرها را روی پایه قرار داده و آن‌ها را با یک لایه ملات در انتهای آجر به هم وصل کنید. از انگشتان خود برای پاک کردن ملات اضافی، استفاده کنید. این‌کار را برای لایه‌های بالاتر نیز انجام دهید.

  1.   آیا می توان از سیمان بین آجر استفاده کرد؟

بله! می‌توان از سیمان برای چسباندن آجرها استفاده کرد. فقط توجه داشته باشید که برای کم کردن تاثیر جذب رطوبت سیمان توسط آجرها، آن‌ها را مرطوب کنید تا به مشکل بر نخورید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یک =